Ebben a cikkben a veganizmusról olvashatsz érdekes és hasznos tudnivalókat. Egyre többet hallani, hogy vegán étrend, vegán életmód, vegán sajt, vegán pizza, vegán ez meg az. De mi az a vegán és kik azok a vegánok?

Veganizmus 1# – A vegán szó eredete

A vegán szó a vegetáriánus szóból származik, az angol vegatarian első három és utolsó két betűjéből alkotta Donald Watson. A vegán (angolul: vegan) szóval a tejterméket nem fogyasztó vegetáriánust jelölték.

A vegán szót először 1962-ben közölte független szócikként az Oxford Illustrated Dictionary, így definiálva: „olyan vegetáriánus, aki nem eszik vajat, tojást, sajtot vagy tejet” (Wikipedia: Veganizmus).

Veganizmus 2# – A vegán szó jelentése

A vegán szót többek között a növényi alapú étrend (vegán étrend) és azon életmód leírására használják, amely törekszik az állatok használatának, kihasználásának elkerülésére (vegán életmód). A veganizmus terjedésével azonban más indokok, okok is szerepet játszanak a vegán életmód vagy a vegán életmódot megközelítő életmód választásában (Ld. lentebb: Veganizmus 5# – Ki miért lesz vegán?).

Veganizmus 3# – Kik azok a vegánok?

A vegánok a legszigorúbb értelemben azok, akik etikai alapon nem fogyasztanak semmilyen állati eredetű termékeket és életmódjukkal is kerülik az állatok bármilyen kihasználását (etikai vegán).

Veganizmus 4# – Veganizmus története dióhéjban + érdekességek

Az első Vegán Társaság 1945-ben alakult Angliában (alapító: Donald Watson). A brit Vegán Társaságnál született meg az állatok kizsákmányolása nélküli életmód eszméje. Ez azt jelentette, hogy a társaság tagjai igyekeztek elkerülni az állatok mindennemű kihasználását, mint például az állatok élelmiszerként, árucikként, vadászat vagy állatkísérlet céljára való felhasználását. Az állatvédelem a mai napig a vegán életmód egyik mozgatórugója.

TIPP: A vegán állatvédelemről a többek között Bonifert Anna nevével fémjelzett Vegán állatvédelem magyar weboldalon olvashattok többet.

Az USA-ban 1948-ban Dr. Catherine Nimmo és Rubin Abramowitz hozta létre az első vegán társaságot, amely kapcsolódott a brit Vegán Társaságot és terjesztette annak eszméit.

Az indiai származású H. Jay Dinshah meglátogatott egy vágóhidat, amely hatására úgy döntött, hogy nem fogyaszt többé semmilyen állati eredetű terméket. 1961-ben megalapította az Amerikai Vegán Társaságot (AVS), amely az előző vegán társaságot is magába olvasztotta. Ettől kezdve a veganimus összekapcsolódott az ahimsza elvével (nem ártás elve) is, amelynek legismertebb újkori képviselője Mahátma Gandhi volt.

Az első vegán szakácskönyvet Fay K. Henderson jelentette meg. Ez volt az első szakácskönyv, amelynek címében szerepelt a vegán szó.

A Vegán Világnapot 1994 óta november 1-jén, a brit Vegán Társaság 1944-es alapítási dátumának napján tartják.

Veganizmus

Veganizmus 5# – Ki miért lesz vegán?

A leggyakoribb okok (a teljesség igénye nélkül), hogy ki mért dönt(het) a vegánság, a veganizmus mellett:

  • Etikai megfontolás: Etikus vegán az, aki az állatvédelmi okokból választja a vegán életmódot. Az etikus vegánok nem fogyasztanak állati eredetű termékeket, nem használnak olyan termékeket, amelyek az állatok kizsákmányolásával függnek össze (pl. kozmetikai cikkek, ruházat).
  • Környezetvédelmi okokból, a Föld védelme érdekében is dönthetünk úgy, hogy vegánok leszünk.
  • Az étrendi vegán növényi alapú étrendet követ, a vegánság etikai háttere kevésbé vagy nem játszik szerepet ebben a döntésében.
  • Egészségügyi okokból is választhatjuk a növényi étrendet. Nyugaton az állati eredetű termékek túlzott fogyasztása miatt a legtöbb ember étrendje túl sok zsírt és fehérjét tartalmaz. Ennek hatására egyre többen szenvednek az úgynevezett civilizációs betegségekben, mint például az elhízás, a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint és más szív- és érrendszeri betegségekben. A növényi étrend jótékony hatással van a szív- és érrendszerre, így szinte azonnal enyhülést okoz vagy akár teljes gyógyuláshoz vezethet. Feltéve, ha a vegán étrend valóban egészséges. Szeretném megjegyezni, hogy nem minden vegán étel egészséges. Én nem csak a vegán logó alapján veszek meg egy élelmiszert, hanem gondosan áttanulmányozom azt is, hogy mi van benne.
  • Vegán étrend fogyókúrás célból: Kapcsolódik az előző ponthoz. Van aki már minden étrendet és diétát kipróbált és nem tudott lefogyni. A vegán étrendet akár fogyás céljából is választhatjuk. A helyesen összeállított és valóban egészséges növényi alapú vegán étrenddel – amellett hogy javul a közérzetünk és az egészségügyi állapotunk – valószínűleg fogyni is tudunk. Itt is szeretném hangsúlyozni, hogy egy étel attól még nem egészséges vagy diétás, mert vegánnak nevezik. Mindig nézzük meg alaposan, hogy mit veszünk! A zsíros, finomított, feldolgozott alapanyagokból álló vegán ételek lehetnek etikusak, de nem nevezhetők sem egészségesnek, sem pedig diétásnak vagy fogyókúrásnak.
  • Vegánnak lenni trendi: A vegánság világszerte terjed és egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Akár az is lehet vegán, aki nem igazán ismeri a veganizmus hátterét, de valamiért mégis vonzónak tartja, hogy vegán legyen.

Veganizmus – Összegezve

Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy akar-e vegán lenni, hogy csak “egy kicsit”, “nagyon” vagy egyáltalán nem szeretne vegán lenni.

Ha “csak” alkalmi vegán vagy, légy büszke magadra, hisz ezzel is sokat teszel magadért, az állatokért és a Földért. Bármi is legyen a motivációd. A semminél bármi több 🙂

Ha egyáltalán nem akarsz vegán lenni, az sem gond. Még így is tehetsz valamit a Földért, pl. gyűjtheted szelektíven a szemetet, vagy törekedhetsz arra, hogy takarékoskodj a vízzel és az árammal, kevesebb csomagolóanyag használatával kevesebb szemetet termelj. Vagy visszább veheted a húsfogyasztásodat. Vagy olykor-olykor kipróbálhatsz egy-egy vegán receptet is.

A lényeg, hogy kezdj el változtatni MOST! Tégy bármit a Földért, az állatokért vagy saját magadért! Bármit, ami éppen most a módodban áll. A semminél bármi több.

Ha ezen felbuzdulva máris elkészítenél egy-két finom vegán ételt, nézz körül a vegán receptek gyűjteményében.